Primăria Sibiu a anulat și ceea de-a cincea licitație pentru curățenia și deszăpezirea Sibiului, tocmai pentru a oferi contractul cu încredințare directă firmei de casă Terra Building

Angajații Primăriei Sibiu sunt acuzați de reprezentanții firmelor participante la licitație că au acționat de așa manieră încât să se ajungă la încredințarea directă a contractului de curățenie și dezăpezire către firma de casă a primarului Astrid Cora Fodor.

A trecut mai bine de doisprezece luni de la lansarea licitației pentru «Servicii de salubrizare” – activități de măturat, spălat, stropit și întreținere a căilor publice și curățarea și transportul zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț, în municipiul Sibiu și stațiunea Păltiniș»”. Contractul pentru care Primăria Sibiu a anulat licitația avea o valoare estimată la 61,8 milioane de lei, fără TVA. Funcționarii Primăriei Sibiu au constatat conform ”criteriilor trasate de superiori” că ofertele depuse nu sunt conforme cu cerințele din caietul de sarcini. În cadrul acestei proceduri patru firme au transmis ofertele lor: Brantner Servicii Ecologice, asocierea Polaris M Holding (lider) – Polaris Mediu, Soma SRL și asocierea Salubritate SA (lider) – Terra Building SRL. Această din urmă asociere este și cea căreia, în prezent, îi este încredințat pe o perioadă de un an contractul de curățenie și deszăpezire a Sibiului.

Majoritatea reprezentanții companiilor care au participat la această nouă procedură încheiată fără succes s-au arătat nemulțumiți de modul în care au decurs lucrurile, mai mulți reprezentanți ai companiilor acuzând prin presă funcționarii primăriei că au jonglat în funcție de interesele ”superiorilor”.

”Se face cu un scop anume, este ignoranță în condițiile în care există un serviciu dedicat salubrizării din Sibiu (din aprilie 2017, în cadrul Primăriei Sibiu a fost înființat Serviciul de salubrizare – n.r.)? Nu pot să pricep de ce nu poate fi întocmită o documentație foarte clară, care să nu lase loc de interpretări, astfel încât operatorii să poată oferta transparent, căci cu toții vrem ca să se desfășoare legal. Suntem atâția operatori care completăm zeci și zeci de dosare pentru documentație, absolut degeaba, se pare”, a declarat pentru publicația Turnul Sfatului, reprezentantul unuia dintre cei patru ofertanți. Alți ofertanți spun că se gândesc să conteste anularea licitației. ”Oferta noastră a fost declarată neconformă, fapt cu care noi nu suntem de acord. Luăm în calcul să atacăm la Consiliul național de soluționare a contestațiilor faptul că oferta noastră a fost respinsă, deocamdată nu putem spune altceva, vom analiza situația”. Astfel de contestații au mai fost formulate și la procedurile anterioare, fără ca aceste strategii să ducă, însă, la semnarea unui contract multianual.” au scris cei de la tunulsfatului.ro

”Cu ce afectează o astfel de situație? Dincolo de munca realizată pentru întocmirea ofertei, mai sunt și firmele care fac parte din aceste oferte. Spre exemplu, chiar ieri am fost sunați de un partener, care ne-a întrebat dacă vom mai cumpăra sau nu de la ei autospecialele pentru măturat străzile pe care le-am negociat pentru contractul de salubrizare a Sibiului. Căci noi am negociat cu ei ca, în cazul în care vom câștiga contractul de la Sibiu, să cumpărăm de la ei noile autospeciale. Bine, negocierile acestea le-am purtat de acum aproape trei ani, pentru o altă licitație care la fel a fost anulată. În plus de asta, astfel de situații afectează ofertanții care poate ar fi interesanți de contracte similare scoase la licitație și în alte părți ale țării și la care decid să nu se prezinte pentru că au depus ofertă aici”, reprezentantul unei asocieri care a participat la licitația de la Sibiu

În 2017,  Primăria Sibiu a decis să schimbe strategia în domeniul salubrizării și deszăpezirii și a împărțit activitatea în două contracte separate, unul pentru măturat și unul pentru deszăpezire, iar pentru fiecare contract a alocat sume mult mai mari decât în trecut

Așa s-a ajuns ca, de la cele aproximativ 13 milioane de lei pe care Schuster & Co Ecologic le încasa pentru o perioadă de trei ani pentru măturat și deszăpezit, să se ajungă la nici mai mult, nici mai puțin de 51,4 milioane de lei alocate pentru salubrizarea orașului pe patru ani și la aproape șase milioane de lei pentru deszăpezirea pe trei ierni. La prima licitație (din 2017) pentru atribuirea contractului de deszăpezire nu s-a prezentat nimeni. Prin urmare, Primăria Sibiu a mai crescut sumele alocate până la 9,6 milioane de lei (sumele sunt fără TVA) și a mai tăiat din cerințele caietului de sarcini (cum ar fi cerința referitoare la mașina de topit zăpada). Nici licitația lansată în aceste condiții n-a avut vreo finalitate, fiind consumate pentru toate aceste proceduri fără rezultat aproximativ 18 de luni.

De cealaltă parte, licitația pentru atribuirea contractului de salubrizare a trezit interesul mai multor operatori. Unele prevederi din caietul de sarcini au fost contestate, în instanță, unde Primăria Sibiu a pierdut, în cele din urmă. Obligați să modifice caietul de sarcini conform deciziei judecătorești, la 16 luni de la lansarea licitației funcționarii din Primăria Sibiu au decis că e mai bine să anuleze procedura.

În toamna lui 2018, reprezentanții Primăriei Sibiu au decis să schimbe din nou strategia și au revenit la vechiul obicei, acela de a pune în același contract și salubrizarea și deszăpezirea. Așa s-a ajuns la o estimare de 61,8 milioane de lei, fără TVA, pentru valoarea acestui contract pe patru ani. În octombrie 2018, patru oferte erau depuse pentru acest ”nou” contract: RER Vest SA din Oradea (din același grup cu RER Ecologic Servicii, care a primit prin negociere directă primul contract), Brantner Servicii Ecologice, asocierea formată din Soma Sibiu, Comprest și Rossal și, respectiv, asocierea formată din Salubritate SA din Deva și Terra Building SRL. În decembrie 2018, însă, procedura era anulată, pe motiv că niciuna dintre oferte nu era conformă. Decizia a fost contestată, fără succes.

Salubrizarea și deszăpezirea orașului au fost realizate în baza unor contracte încredințate de administrația locală prin negociere fără publicarea în prealabil a unui anunț (în cazul serviciilor de utilitate publică, legislația permite astfel de proceduri). În prezent, salubrizarea și deszăpezirea este încredințată asocierii Salubritate SA – Terra Building SRL, în baza unui contract semnat pe o perioadă de un an (7 noiembrie 2019 – 7 noiembrie 2020), contract care are alocat un buget de 14,3 milioane de lei, fără TVA. Cum este evident că până în noiembrie 2020 nu mai este timp pentru finalizarea unei noi proceduri deschise și viitorul contract de măturat și deszăpezit va fi încredințat prin negociere directă.

1350Distribuie:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *