O șansă companiilor românești! Grupul Retter, unul dintre cele mai puternice din Europa pe inovație și construcție de poduri

Intrarea României în UE nu a adus o egalitate de șanse pentru firmele românești de construcții, în dauna multinaționalelor. Deși lucrările la infrastructura rutieră și feroviară a companiilor locale s-au dovedit, de cele mai multe ori, calitativ, superioare, din păcate, lăsând ipocrizia la o parte, mereu au fost avantajate antreprizele străine.  Astfel, marile proiecte cu fonduri europene au fost câștigate, mai mereu, de câteva companii din afară, antreprenorii români, cu unele excepții,  bucurându-se doar de lucrări subcontractate  Mai mult, societățile românești, pentru a obține contracte puternice, mai ales pe fonduri europene, au fost nevoite să fie vioara a doua, în asociere cu o companie multinațională.

De asemenea, trebuie precizat că sunt multe situațiile în care companiile românești de construcții s-au aflat blocate din punct de vedere financiar deoarece titularul contractului ( în speță, multinaționalele), nu și-au achitat datoriile față de acestea. De multe ori, ministrul Transporturilor a fost nevoit să atragă atenția companiilor străine să dea drumul la bani, în condițiile în care statul a făcut plățile necesare.

O altă situație prezentă pe teren este lipsa de utilaje din parcul multinaționalelor, care sunt nevoite să recurgă la partenerii români, cei fac mai toată treaba, dar care încasează mult mai puțini bani, din contractul inițial. Cu alte cuvinte, străinii câștigă în România  contracte bănoase, venind doar cu brand-ul, mai întreaga infrastructură de construcții find asigurată de firmele românești.

În același timp construirea infrastructurii din țara noastră  se bazează pe specialiști români, foarte bine cotați pe plan internațional, dar care rămân în umbra acestor branduri.

Amendarea legii

Un exemplu în acest sens este inginerul Guido Retter, care deține compania Grupul Retter din Bucrești și Retter Projectmanagement SRL, cu sediul în Sibiu, unul dintre cei mari mari specialiști în construcția de poduri, din Europa. Retter s-a născut în 25 februarie 1973 în satul sibian Slimnic. În clasa a XI-a s-a mutat cu familia în Germania (este cetățean german). Este absolvent de Inginerie Civilă al Facultății de Construcții BUGH din Wuppertal și apoi al unui MBA în economie, logistică și finanțe la Facultatea de Economie TU din Munchen. Până la fondarea propriului holding a fost consultant, manager de proiect și expert monitorizare la firmele Phillip Holzmann AG din Franfurkt și Emporia Management Consulting GmbH din Muchen.

Firma sibiană Retter Projectmanagement s-a făcut remarcată pe piaţa naţională a construcţiei de poduri datorită soluţiilor tehnice inovatoare aduse şi implementate în România împreună cu partenerii SSF München. “Alegerea soluției tehnice pentru un pod va ține cont de aspecte precum: durabilitate și robustețe structurală, execuție rapidă și ușoară, costuri de construcție și de mentenanță reduse”, explică Guido Retter, managerul firmei.

Inginerul Guido Retter, în calitate de specialist în inovații și construcții poduri, a atras atenția, de nenumărate ori,  factorilor de decizie (CNAIR, Ministerul Transporturilor) privind inadventențele existente în derularea contractelor pentru construcția infrastructurii rutiere, care au dus, în ultimii ani la blocarea funcționării companiilor românești și chiar la falimentarea lor. Cauza: neefectuarea, la timp, a  plăților către subcontractanți, ajungându-se la întârzieri chiar și de un an. În acest sens, domnul Retter susține necesitatea amendării legii, în sensul existenței posibilității unor plăți directe, de la stat,  către firmele care lucrează în antrepriză.

Soluția tehnică

Podurile compuse oțel-beton sunt structuri avantajoase, care se folosesc de proprietățile materialelor într-un mod optim. Întinderea este preluată de grinzile din oțel, iar compresiunea de placa din beton. Alegerea soluției optime pentru un pod ar trebui făcută astfel încât oțelul să fie utilizat cât mai eficient din punct de vedere al robusteții structurale și al consumului de material, execuția să fie cât mai simplă și rapidă, iar întreținerea pe parcursul exploatării să fie realizată cu efort și costuri minime. Aceste valori stau la baza soluției VTR (ger. VerbundTrägerRost – rețea de grinzi) pentru poduri compuse oțel-beton, potrivită pentru deschideri cuprinse între 40 și 100 m. Grinzile metalice vor fi alcătuite după o serie de reguli de bază. Îmbinările vor respecta standardele în vigoare cu privire la detaliile de oboseală.

Se realizează teste pentru stabilirea calității materialului și a tehnologiei de sudură. Se vor minimiza suprafețele expuse la efectele coroziunii. Se va alege un sistem durabil pentru protecția anticorozivă. Soluția VTR respectă reperele geometrice indicate mai sus, prin utilizarea unor grinzi metalice casetate, cu secțiune închisă. Nu se folosesc contravântuiri sau rigidizări expuse, iar singurele suprafețe supuse factorilor externi sunt plane (fețele văzute ale inimilor și ale tălpii inferioare). Grinzile din oțel se produc în uzina de confecții metalice pe tronsoane, care sunt apoi transportate pe șantier. Cu ajutorul personalului calificat de la uzină, tronsoanele sunt îmbinate prin sudare la lungimea finală pe șantier. Datorită formei simple a grinzilor, sudarea pe șantier este ușurată, iar aspectul structurii este îngrijit, modern și plăcut. Această operație este mai accesibilă și mai facilă, decât pretensionarea realizată pe șantier a tronsoanelor de grinzi precomprimate. În ceea ce privește dala de beton, soluția VTR are ca scop execuția cât mai rapidă, cu puține sau chiar fără cofraje, prin folosirea prefabricatelor.

Soluţia VTR a fost deja aplicată în România de Retter Projectmanagement la mai multe poduri. Nu este însă suficient know-how-ul partenerilor străini în acest domeniu. Retter a căutat mereu angajaţi români instruiţi care au fost perfecţionaţi în cadrul firmei prin programe speciale. Astfel au rezultat echipe româneşti de specialişti în domeniul montării acestui sistem la poduri pentru autostrăzi, şosele sau căi ferate. „Rolul specialiştilor externi pe care îi avem este deosebit de important. Pe întreg procesul tehnologic de producţie şi montaj ne consultăm cu ei. Respectăm cele mai înalte standarde în domeniu pentru că tot ceea ce construim noi în România în materie de poduri este conceput să reziste pe termen foarte lung” a subliniat Guido Retter, managerul firmei Retter Projectmanagement.

Podurile pentru autostrada Sebeș-Turda

La podul peste Mureș, structura mixtă metal-beton, finalizăm sudura segmentelor metalice, pentru ca în prima parte a lunii octombrie să începem montajul. Toate pasajele sunt pregătite a fi închise prin armarea și betonarea plăcilor, se lucrează intermittent cu echipe de fierari și dulgheri care succesiv trec de la un pasaj la celălalt. Podul peste Mureș km 40+200, stuctură metalică, se asteaptă sosirea segmentelor metalice în șantier. La restul de poduri cu grinzi din beton, pentru o parte pregătim platforme de așezare temporară a grinzilor ( în timp ce grinzile pretensionate vor fi montate ‘just in time’) toate grinzile sunt în proces de producție, manufaturanții noștri au deja stoc gata de transportat, transportul este deja în curs de planificare și grinzile vor începe să sosească în șantier în maxim o săptămână. au declarat profesioniștii Retter, prezenți în șantier.

Retter Project Management, este una din cele mai mari și puternice firme de acest tip din România și nu numai. În premieră pentru țara noastră, pe Autostrada Sebeș-Turda, lotul 2, la supratraversarea DJ 142 L de la Sâncrai, au fost ridicate și montate primele grinzi prefabricate în soluție compusă (din punct de vedere tehnic e vorba de soluția VFT-WIB). Practic soluțiile clasice – grinzi de beton pretensionate și tablier compus oțel-beton, au fost înlocuite cu grinzi prefabricate cu armătură externă rigidă VFT-WIB – noile soluții au fost proiectate cu deschideri de 41 de metri. Este vorba de dezvoltarea unor soluții eficiente pentru poduri bazate pe modularitate cu o execuție simplă, facilă și rapidă. Totul dezvoltat de Retter Project Management în colaborare cu Grupul de firme SSF-RO Timișoara și SSF Ingenieure AG Munchen.

Soluția VFT-WIB are la bază două concepte: metoda VFT, care utilizează grinzi compuse oțel-beton realizate în poligonul de prefabricate și metoda clasică „grinzi metalice înglobate în beton”. Metoda VFT a fost dezvoltată pentru a optimiza munca pe șantier, prin introducerea unui grad   ridicat de prefabricare şi realizarea unor grinzi cu greutate redusă pentru a facilita transportul și manipularea acestora. Metoda cu grinzi metalice înglobate în beton este utilizată în special la podurile de cale ferată datorită robusteții structurale. Combinând cele două metode de construcție se obțin grinzi prefabricate compuse oțel-beton robuste, cu un consum de oțel redus. Acestea au în componență grinzi metalice cu secțiune T, realizate fie din profile laminate I, fie din platbande sudate. Secțiunea finală se obține prin tăierea inimii pe direcție longitudinală după o geometrie prestabilită, care împarte elementul în două părți simetrice şi care generează totodată geometria conectorilor. Grinda metalică este legată rigid de secțiunea din beton prin conectorii „compuși” și preia rolul de armatură externă rigidă.

“Aplicăm în premieră o tehnologie care a fost dezvoltată de firma noastră în strânsă colaborare cu grupul de firme SSF-RO din Timișoara și SSF München. Avem o structură operațională care se bazează pe cea mai importanta resursă și anume o echipă bine pregătită din punct de vedere tehnic și logistic cât și o procedură bine definită care nu permite devieri atât din punct de vedere al detaliilor tehnice cât și al aspectului, siguranței si securității în muncă. Responsabilitatea derulării activității în șantier este în primul rând al șefului de șantier care este colegul nostru ing. Emil Avram.” a ținut să sublinieze la momentul montării grinzilor, Carmeluța Balmucz , managerul de proiect, potrivit ancheteonline.ro

966Distribuie:

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *